למה אוטופיה?
מי באוטופיה?
הצטרפו לחבר הידידים
בו! כתב עת לאימה
אימה מכאן
מגזין אוטופיה
ועדת חקירה לכשל הדמיון בתרבות הישראלית: חלק א
גליון 3 // אדונים ומשרתים
גליונות
קול קורא לגליון 3 // אדונים ומשרתים
צוות המערכת והכתיבה
פסטיבל אוטופיה
אוטופיה בתדר 2022
סופש אוטופיה 2021
פסטיבל אוטופיה 2020
מהדורות פסטיבלים
צוות פסטיבל הסרטים
עיצוב המחר
קהילת עתיד/ים
English
ועדת חקירה לכשל הדמיון בתרבות הישראלית: חלק א
גיל הראבן
צלילת עומק |
על דברים שלא יעלו על הדעת
אנו חיים במציאות הזויה, אבסורדית, דמיונית, ועם זאת, התרבות הישראלית מתרחקת מדמיונות פרועים ונוטה לריאליזם קפדני. הראבן מנסה למצוא היגיון כלשהו בסתירה. המאמר המכונן פורסם לראשונה באסופת המאמרים "עם שתי הרגליים עמוק בעננים" (2009) בעריכת הגר ינאי וד"ר דניאלה גורביץ', בהוצאת גרף, ורלוונטי יותר מאי-פעם
ד"ר חגי דגן
אבוא במנהרות: פרנויה יהודית ואויב דחלילי
בתרבות היהודית והישראלית נוכח סיוט מתמשך. בכדי להתעורר מציע דגן שלא לבחור בין גלולה אדומה לכחולה אלא לבחור בשתיהן - פיכחון מקרקע לצד עם דמיון פרוע
כל המאמרים
רינה ז'אן ברוך
פרובוקציה |
התוודעות לאחרות
על זרות ומפגש בשדרך מאת שמעון אדף
לקריאה >>
יונתן קופיבקר
המלצה |
הכול עניין של פרספקטיבה
נקודת מבט, ממנה מתחיל ובה מסתיים מפגש פסגה מד"בי - המפגש - אחת היצירות המורכבות, המרגשות והפיקחות של המאה ה-21
לקריאה >>
נדב נוימן
המלצה |
הסתגלות לזרות
על זרות וחייזריות בסדרת האנימציה המופתית Scavengers Reign
לקריאה >>
גיל הראבן
צלילת עומק |
על דברים שלא יעלו על הדעת
אנו חיים במציאות הזויה, אבסורדית, דמיונית, ועם זאת, התרבות הישראלית מתרחקת מדמיונות פרועים ונוטה לריאליזם קפדני. הראבן מנסה למצוא היגיון כלשהו בסתירה. המאמר המכונן פורסם לראשונה באסופת המאמרים "עם שתי הרגליים עמוק בעננים" (2009) בעריכת הגר ינאי וד"ר דניאלה גורביץ', בהוצאת גרף, ורלוונטי יותר מאי-פעם
לקריאה >>
מושון זר-אביב
צלילת עומק |
צילומי מסך עתידיים
הערות מתודולוגיות עבור סדנה לדמיון פוליטי
לקריאה >>
עולמות אחרים בחלל ובזמן – יונה וולך, מבקרת ספרות
באדיבות מערכת "הבה להבא" אנו מפרסמים טקסט נדיר מאת יונה וולך המעניק גישה להתייחסותה ופרשנותה ליוצרים ויצירות מדע בדיוני קלאסיות. פורסם לראשונה בכתב העת "הבה להבא", גיליון 16, קיץ 2021.
לקריאה >>
עדן קופרמינץ
ראיון |
מערכת אוטופיה בשיחה עם יוצרי הסרט "אניארה"
"אניארה" היא יצירת מופת קולנועית, מדע בדיוני הגותי ופילוסופי, נהדר ומייאש. אורי אביב ועדן קופרמינץ ממערכת אוטופיה בראיון עם יוצרי הסרט, פלה קגרמן והוגו ליליה
לקריאה >>
ד״ר יאיר ליפשיץ
פרובוקציה |
"דרישת שלום ממקום שנשמתנו עדיין מרפרפת שם": משפט הדיבוק והחשד הציוני כלפי הפנטסטי
משפט ספרותי במחזה מעורר הפולמוס, ״הדיבוק״ מאת ש׳ א-נסקי
לקריאה >>
ד"ר חגי דגן
אבוא במנהרות: פרנויה יהודית ואויב דחלילי
בתרבות היהודית והישראלית נוכח סיוט מתמשך. בכדי להתעורר מציע דגן שלא לבחור בין גלולה אדומה לכחולה אלא לבחור בשתיהן - פיכחון מקרקע לצד עם דמיון פרוע
לקריאה >>
ד"ר פבלו אוטין
פרובוקציה |
מות הפנטזיה היא הזדמנות לדמיון
היעלמות סרטי "הסכסוך" ממפת הקולנוע העלילתי בישראל מעידה על כישלון חברתי לדמיין ולחלום. דווקא בסרטי "מות השלום" מוצא אוטין אלמנטים של פנטזיה ואגדה. ומה הלאה?
לקריאה >>
נועה מנהיים
פרובוקציה |
המפלצת האהובה עליי – פרנקנשטיין
"פרנקנשטיין", הרומן, מפחיד אותנו לא רק בגלל המפלצות שאנו עלולים לשחרר לעולם, אלא בשל המפלצות אליהן אנחנו יכולים להפוך
לקריאה >>
אורי אביב
פרובוקציה |
האם ניתן להסמיך רובוט לחתום בשמך?
מהי חתימה? מהו אישור? האם זה בהכרח עט על נייר? מה לגבי תחתית בירה, ליפסטיק על מראה? או שמא זה הטקס? הנשיא ביידן הורה לרובוט לחתום בשמו, האם בשל כך החנינות עליהן הורה אינן תקפות?
לקריאה >>