English
→ חזרה

אדונים ומשרתים // קול קורא לגליון 3 // אוטופיה דיגיטלית

פסטיבל: אוטופיה > בתדר > 2022

25/12/2021

טופס הקול הקורא > כאן.

אנו מציינים מאה שנים לרובוט, מאה שנים מהפכניות, מייסרות, מרתקות, מבשרות, מאה שנים של השפעה והשראה בין תרבות וטכנולוגיה, אמנות ומדיניות, מדע ומדע בדיוני.

ב 1921 פרסם המחזאי הצ'כי קארל צ'אפק יצירה נבואית שהבינה לעומק את זמנו ובישרה על העתיד. "הרובוטים האוניברסאליים של רוסום", המחזה פרי עטו, הציג בפנטסיה עתידנית את העימות בין תעשייה לאנושיות, בין המפעל המסחרי הגלובלי לערכי ההומניזם, מנבאת את התפוררותו, כל זאת באמצעות הרובוטים, יצירים מלאכותיים דמויי-אדם שתפקידם להחליף אותנו במטלות מסוכנות או משעממות במיוחד.

זה מאה שנים שהרובוטים מסקרנים ומפחידים אותנו אך בל נשכח – לא באו לבדם לעולם. רבות נכתב על הרובוטים, מעט מדי על 'רוסום', התעשיין איל-ההון והמדען המבריק שיצר את הרובוטים.

המילה "רובוט" מרמזת בצ'כית על עבודה בכפייה, "רוסום" מרמז על היגיון, אינטלקט, רציונל. על פי צ'אפק, בעיני רוחו של התעשיין איל-ההון, המדען הגאון – אין הגיוני מהרובוט. הרציונל מבקש את הטכנולוגיה המתקדמת, דורש את ההחלפה של האנושי בלא-אנושי (במטלות מסוכנות או משעממות), ולמען הקידמה, בלית ברירה, גם את העבדות. צ'אפק ראה את הקשר ההדוק בין הון עתק, מסחר גלובלי, טכנולוגיה מתקדמת, עליית המכונות ורמיסת האנושיות.

בתכנית אוטופיה על "אדונים ומשרתים" נתהה על רוסומים ורובוטים. מי היו? מי הם היום? מי יהיו בעתיד?

נשמח לקבל הצעות למאמרים, ביקורות, הרצאות, מופעים ואירועים בנושא זה ממגוון פרספקטיבות – פילוסופיה וכלכלה, עיצוב והיסטוריה, הנדסה ואמנות, טכנולוגיה ומדיניות וכמובן – קולנוע וספרות.

הכתיבה – עבור גליון #3 של כתב העת הדיגיטלי. הרצאות, מופעים ואירועים – עבור אירוע ההשקה של כתב העת, ואירועים בתמה זו לאורך השנה.

טופס הקול הקורא > כאן.