English
→ חזרה

הקשר הנוירוטי או, הבשורה ע"פ אילון מאסק

18/02/2022

מחזה אבסורד שקורה באמת. דיון על אדם ומכונה בליווי הקראה תאטראלית מאירוע החשיפה של חברת נויראלינק של אילון מאסק המפתחת ממשקי מוח/מחשב

פסטיבל אוטופיה בתדר > 26.02 > יום שבת > 18:30

צוות נויראלינק, מתוך אירוע ההשקה המקורי, אוגוסט 2020

אם אילון מאסק היה "רק" אחד האנשים המוכרים ביותר והשנויים ביותר במחלוקת בעולם הטכנולוגיה, שהרי בשנה האחרונה הפך לאייקון תרבות של ממש. במאי 2021 התארח האדם העשיר בעולם ב"סאטרדיי נייט לייב". בדצמבר הוכתר כ"איש השנה" של מגזין "טיים". ספייס-אקס ביצעה עשרות שיגורים ב-2021, בהן הטיסה האזרחית הראשונה לחלל (אבל באמת לחלל). טסלה מכרה כמיליון רכבים חשמליים, חלקם בעלי יכולות סמי-אוטונומיות, לכאורה. בחזית האישית חגג מאסק את יום הולדתו ה-50, נפרד מזוגתו המוסיקאית גריימס, אם ילדו השישי, ועל הדרך מכר את כל בתי מגוריו. בין לבין שערוריות, התבטאויות אומללות והישגים טכנולוגיים ועסקיים חסרי-תקדים, הציגה אחת החברות הקטנות (יחסית) של מאסק הישג צנוע – קוף מקוק משתעשע במשחק המחשב פונג, ב"טלפתיה". ניוראלינק היא החברה, ובמוחו של הקוף הושתל מכשיר שמאפשר לו לתקשר עם המחשב במחשבה בלבד.

(עדכון 17.2.2012, עלו דיווחים והאשמות על התעללות בבעלי חיים בנויראלינק, החברה מאשרת כי בעלי חיים מתו במהלך הניסויים אך מכחישה התעללות).

ניוראלינק נוסדה ע"י מאסק ושותפים ב-2016 והיא עוסקת בפיתוח ממשק מוח/מחשב ישיר.

באוגוסט 2020 התכנס הצוות הבכיר של נויראלינק – מדעני מוח, מהנדסים, היזמים המובילים בראשות מאסק – לאירוע הצגה פומבי. מאסק הציג את החזון, סקר את הישגי החברה ואת האתגרים הטכנולוגיים והרגולטוריים ואז הזמין את הצוות כולו לבמה. יחדיו ענו לשאלות הציבור, מטוויטר. לקראת הסוף נשאלה שאלה משותפת לכולם – מהו היישום בראשְ ה"וויש ליסט" האישי שלכם עבור ניוראלינק? למה אתם הכי מצפים לו, מחכים לו, עובדים למענו? התשובות היו מדהימות, נעו בין המוזר לביזאר, תקוות תמימות ושאיפות מופרכות, אוטופיה ודיסטופיה.

הצטרפו לשיחה מרובת פרספקטיבות על ממשקי אדם/מכונה, מוח/מחשב, אנושיות/טכנולוגיה, על הבשורה לעתיד שמציג ומייצג אילון מאסק. שיחה על בינה מלאכותית, יצירתיות ופסיכדליה, תקווה ומוות, כסף ואהבה, חזירים, קופי מקוק, ומשחקי מחשב.

בהשתתפות: צליל אברהם, ד"ר עדו הרטוגזוןְ, ד"ר ליאור זלמנסון, מושון זר-אביב, אביתר חלימי, בועז לביא, ד"ר רומי מיקולינסקי, פרופ' דורון פרידמן

בהנחיית: ד"ר ג'רמי פוגל

"ג'יגה-צ'אד" (Gigachad), יצירת אמנות דיגיטלית מאת האמן-מעצב Beeple, היצירה מזוהה עם אילון מאסק