English
→ חזרה

מאטי דו – הרוחניות שבאימה // תכנית זרקור 2020

פסטיבל: פסטיבל אוטופיה 2020

27/01/2021

עולם הקולנוע למד להכיר את מאטי דו (Mattie Do) בשנים האחרונות כבמאית הקולנוע הראשונה מלאוס, אך בתואר הכבוד הזה מסתתר עוול.

תעשיית הקולנוע הלאוטית החלה להתבסס רק בשנת 2008 ודו מצאה עצמה בצירוף מקרים קולנועי במיוחד בלב התעשייה, במקום ובזמן הנכונים. את סרטה הראשון הפיקה וביימה בשנת 2011 כך שהיא אינה רק הבמאית הלאוטית הראשונה אלא גם אחת החלוצות של הקולנוע הלאוטי בכלל, וזו שהביאה ללאוס הכי הרבה הכרה ויוקרה בזירה הבינלאומית עד כה – סרטה השלישי, המסע המתמשך, The Long Walk, היה הסרט הראשון שהוגש ע"י לאוס לפרס הסרט הזר של האקדמיה האמריקאית לקולנוע, זאת לאחר שהוקרן בבכורה בפסטיבל ונציה ובפסטיבל טורונטו.

כל זאת ועוד, היא גם חלוצה כבמאית הז'אנר הראשונה של לאוס. כל שלושת סרטיה עד כה נופלים תחת הקטגוריה של סרטי אימה, אך לגדר אותם תחת ז'אנר כזה או אחר חוטא לייחודיותם המובהקת, שהובילה אותם להתקבל אל אינספור פסטיבלי ז'אנר בילנאומיים לצד מסגרות ארטהאוס ופסטיבלי קולנוע בכירים דוגמת ונציה וטורונטו. סרטיה הם אכן כולם סיפורי רפאים, בכולם יש אלמנטים של אימה (ופיזור של אלמנטים ז'אנריסטיים נוספים – ממסע בזמן ועד רטרו-פוטוריזם טכנולוגי-דיסטופי), אבל הם פורצים הגדרות ומסגרות ז'אנריסטיות כלל ונחווים בסופו של דבר כדרמות משפחתיות אפלות, אינטימיות ורוחניות.

נצלו את סופ"ש אוטופיה האחרון כדי להכיר את סרטיה של מאטי דו, בתכנית הזרקור של אוטופיה 2020, קראו את צלילתו של פבלו אוטין אל מעמקי היצירה שלה והצטרפו אלינו לשיחה איתה.

סרטי התכנית

> צ'נתאלי / Chanthaly / בכורה בפנטסטיק-פסט אוסטין, ארה"ב / 2012

מחלה מונעת מנערה צעירה לצאת מהבית. את מרבית יומה היא מבלה בקיפול כביסה בעסק המשפחתי כשלצידה תמיד נוכחות נוספת, רוחה של אמה.

> אחות יקרה / Dearest Sister / בכורה בפנטסטיק-פסט אוסטין, ארה"ב / 2016

נוק נוסעת לעיר הגדולה כדי לעזור לבת דודתה העשירה שהתעוורה. נראה שעם העיוורון באה גם היכולת לתקשר עם המתים.

> המסע המתמשך / The Long Walk / בכורה בפסטיבל ונציה / 2019

בכפר קטן בלאוס חי אדם מבוגר המסוגל לתקשר עם רוחות. חברתו הקרובה ביותר היא רוח רפאים של בחורה צעירה המלווה אותו מזה 50 שנה. למערכת היחסים המיוחדת נוספת צלע – האדם בעודו נער צעיר.