English
→ חזרה
תמונה מתוך הסרט "בזמן שנשארנו בבית" בבימוי גיל וסלי, זוכה פרס הגולם לסרט הטוב ביותר, אוטופיה 2020

אוטופיה 2020 – תחרות הסרטים הישראלית – הזוכים ונימוקי השופטים

31/01/2021

בערב יום חמישי, 28 בינואר, ננעלה תחרות הסרטים של אוטופיה לשנת 2020 והתקיים טקס הכרזת הזוכים.

טרם הטקס התקיימה שיחה מאירת עיניים עם חבר השיפוט הבינלאומי, בה שיבחו את כלל הסרטים בתכנית התחרותית, העניקו רשמים ותובנות מהצפייה ושיתפו אודות מצב התעשייה העולמית, באזורם ובתחום התמחותם (פסטיבלים, הפקות וניהול בתי קולנוע – כולל רשת דרייב-אינים).

בהמשך התקיים טקס הפרסים – לצד פרס הגולם לסרט הטוב ביותר בחר חבר השיפוט הבינלאומי להעניק לשניים מסרטי התחרות ציון לשבח – כך שבסך הכל הוענקו שלושה פרסים.

 

על התחרות הישראלית

לפסטיבל הוגשו 58 סרטים, וועדת לקטורה בחרה 28 סרטים לשילוב בפסטיבל. הסרטים שנבחרו נאצרו ל 5 תוכניות נושאיות, ומתוכם נבחרו 8 סרטים למסגרת התחרותית ולהצגה בפני פאנל שיפוט בינלאומי.

על וועדת הלקטורה נמנו ד"ר רינה ז'אן ברוך (חוקרת ספרות, עורכת כתב העת "ספקולציה"), שי גבסו (עורך תסריטים), נרקיס טפלר (תסריטאית, במאית ודיג'יי) וניר מירצקי (מפיק מדיה, חבר ועד מנהל – אוטופיה)

מנהלת התכנית הישראלית: נטע שניצר

 

חבר השיפוט הבינלאומי

  • כריס אוסטרום (Chris Oosterom), הולנד, מנהל פסטיבל Imagine לקולנוע פנטסטי באמסטרדם, יו"ר פדרציית פסטיבלי הקולנוע הפנטסטי האירופית ושותף בארגון פורום הז'אנר האירופי (European Genre Forum).
  • איזאק אזבאן (Isaac Ezban), מקסיקו, במאי סרטי מדע בדיוני ואימה זוכה פרסים (התקרית, המזדהים, מקבילים), מייסד-שותף בחברת ההפקה Red Elephant ורשת קולנועי הדרייב-אין Coyote. ב 2018 נבחר ע"י אוטופיה למסגרת הזרקור, המארחת ומציגה את סרטיו הראשונים של "כוכב עולה" בשמי היצירה הז'אנריסטית העולמית.
  • מאריט סורנסן (Maritte Sørensen), שבדיה/דנמרק, מנהלת פסטיבל LIFFF, פסטיבל לונד לקולנוע פנטסטי בלונד, שבדיה. מנהלת פרויקטים ומפיקת תכנית פיצ'ינג הקולנוע במאלמו, שבדיה.
  • מור חנאי (Mor Hanay), ישראל, תסריטאית ובמאית בוגרת המכללה האקדמית ספיר. סרטה הקצר "יום העדכונים" (The Update) זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל אוטופיה 2018.
  • נעמי לבארי (Naomi Levari), ישראל, מפיקה ועורכת תוכן, בעלים של "בלאק שיפ הפקות סרטים" וממקימי חברת ההפקה הגרמנית "אלקטריק שיפ". הפקות שהובילה הופצו ברחבי העולם וזכו לבכורה, בין השאר, בפסטיבלים קאן, ונציה, ברלין, טורונטו, טרייבקה, סיריס מאניה וזכו בעשרות פרסים.

הפרטים המלאים של חבר השיפוט הבינלאומי – כאן.

 

הזוכים ותמצית הנימוקים

> ציון לשבח עבור חדשנות אמנותית // פרס כספי ע"ס 1000 ₪ // החרא הזה רק ממשיך לגדול, בימוי: ערן לוזון ומיכאל נגארי

תמצית נימוקי השופטים: יוצרי הסרט עושים שימוש במגוון ייחודי של טכניקות אמנותיות ומפגינים יצירתיות פורצת דרך בצורה ומרקם, בעוד הם מחזיקים אותנו באווירה מסויטת ומחשמלת.

> ציון לשבח עבור ביקורת חברתית // פרס כספי ע"ס 1000 ₪ // שירות פרימיום, בימוי: איתן גפני

תמצית נימוקי השופטים: אגדת מדע בדיוני שאפתנית להפליא, סרט בעל דמיון ויזואלי וחזון עיצובי מרהיבים, סיפור ודמויות רבות עוצמה.

> פרס הגולם לסרט הטוב ביותר // פרס כספי ע"ס 4000 ₪ // בזמן שנשארנו בבית, בימוי: גיל וסלי

קומדיה מיניאטורית שמתפתחת אל עבר טוויסט משעשע ומחריד בסופה ומוכיחה שניתן להביט גם בדרך קלילה וקומית על תקופות קודרות וקשות.

 

נימוקי חבר השופטים

> פרס הגולם לסרט הקצר הישראלי הטוב ביותר // בזמן שנשארנו בבית, גיל וסלי

חבר השופטים בחר להעניק את פרס הסרט הקצר הישראלי הטוב ביותר לקומדיה מיניאטורית שמתפתחת במהרה אל עבר טוויסט משעשע ומחריד. הסרט לא מבזבז זמן, מספר סיפור מדויק, קצר ולעניין, ומשחק עם הציפיות והתפיסות של הצופה, נכון לימינו אנו. כל זאת נעשה ללא שורה אחת של דיאלוג, קולנוע שמראה ולא מספר. התוצאה נהדרת ומוכיחה היטב שניתן להביט גם בדרך קומית על זמנים קודרים וקשים, דוגמת אלו בהם אנו מצויים כעת.

פרס הגולם לסרט הקצר הישראלי הטוב ביותר, אוטופיה 2020, מוענק ל"בזמן שנשארו בבית" בבימויו של גיל וסלי.

תמונה מתוך הסרט "בזמן שנשארנו בבית" בבימוי גיל וסלי, זוכה פרס הגולם לסרט הטוב ביותר, אוטופיה 2020

> ציון לשבח עבור ביקורת חברתית // שירות פרימיום, איתן גפני

גפני וצוותו יצרו אגדת מדע בדיוני שאפתנית להפליא, התחומה היטב בגודלה לפורמט הקצר, סרט בעל דמיון ויזואלי וחזון עיצובי מרהיבים, סיפור ודמויות רבות עוצמה. נראטיב מקורי בעולם עתידני ובנוי-היטב, ראשיתו בסיטואציה מוכרת, אך באמצע הדרך מגיע הטוויסט שהופך את כל הסיפור על פניו, מהפך שמייצר סרט חדש לחלוטין. צפייה בשירות פרימיום היא בפועל קבלת שני סרטים במחיר אחד, הראשון נבנה על גב השני. התוצאה הסופית ייחודית – סיפור מרתק המתרחש בעולם שאנו להוטים לחקור ולגלות, במרכזו אינטראקציה עמוקה – אישית, רגשית, כואבת, המתגלה כמטאפורה המאפשרת דיון ביקורתי, חברתי ופילוסופי, אודות צדק, נקמה ואבל.

שירות פרימיום בהחלט ראוי לשמו – מה שנראה כמו סיפור ועולם עבור סרט באורך מלא, עמוס בפיתולי עלילה, תגליות, מצוקה, חרטה והאפשרות לגאולה, הוא סרט קצר בן 22 דקות. מדהים. אנו מקווים מאוד לראות יצירה נוספת מהבמאי הזה, מהצוות הזה, בעולם הזה.

חבר השופטים החליט להעניק לסרט "שירות פרימיום" בבימויו של איתן גפני ציון לשבח.

תמונה מתוך הסרט "שירות פרימיום" בבימוי איתן גפני, ציון לשבח עבור ביקורת חברתית, אוטופיה 2020

> ציון לשבח עבור חדשנות אמנותית // החרא הזה רק ממשיך לגדול, ערן לוזון ומיכאל נגארי

היכן אנו מסתיימים, היכן מתחילים? בעיר בלהות, בתקופה מסויטת, הסרט יוצא עם גיבוריו וקהל צופיו למסע אבוד ששיאו בלידה קטלנית המתוזמנת במדויק לסוף כל הסופים, או שמא לא? מדובר ביצירה קולנועית פורצת דרך אמנותית בשימושה הייחודי בטכניקות אנימציה מגוונות ויצירתיות מרשימה בצורה ומרקם, זאת תוך שימור אווירה אחידה ומחשמלת.

חבר השופטים התרשם עמוקות מהחדשנות האמנותית וכישורי הביצוע הטכניים שהופגנו ביצירת הסרט "החרא הזה רק ממשיך לגדול" בבימוים של ערן לוזון ומיכאל נגארי והחליט להעניק לסרט ציון לשבח עבור חדשנות אמנותית.

תמונה מתוך הסרט "החרא הזה רק ממשיך לגדול" בבימוי ערן לוזון ומיכאל נגארי, ציון לשבח עבור חדשנות אמנותית, אוטופיה 2020