English
משחק המחשב "קונטרול" // Control
ינאי סנד

המלצה | תחושת שליטה

המשחק Control מאיץ בנו להתמודד עם האתגר, לעשות סדר בבלגאן הפיזי והמנטאלי ולהחזיר את תחושת השליטה בחיינו

22/05/2021

זמן קריאה: דקות

חידה: לאיזו סוכנות פדרלית ניתן לפנות בבקשה לעבודה ומיד לקבל שני תפקידים: ראש הסוכנות ושוליית אב-הבית?

ג'סי, גיבורת המשחק "קונטרול", נקלעת בדיוק למצב האמור, מיד ברגעיו הראשונים. היא נכנסת לבניין של סוכנות השליטה הפדרלית, ארגון ביורוקרטי שמנהל את ההתמודדות הממשלתית עם תופעות על-טבעיות, וקשור באופן מסתורי לעברה של ג'סי. האדם הראשון שהיא פוגשת, אב-הבית, שולח אותה להתראיין למשרת השולייה שלו, אך מיד כשהיא מגיעה לראיון היא מקבלת את תפקיד ראשת הסוכנות – נוסף על תפקידה כשוליית אב-הבית.

משחק המחשב "קונטרול" // Control, פיתוח: Remedy Entertainment, הפצה: 505 Games

משחק המחשב "קונטרול" // Control, פיתוח: Remedy Entertainment, הפצה: 505 Games

בניין הסוכנות, המכונה "הבית העתיק ביותר", הוא מופת של ארכיטקטורה ברוטליסטית. בעוד ג'סי מנווטת בו, החדרים משנים צורה וסדר ביניהם, מסדרונות הבניין רדופים על-ידי בני-אדם שהשתלט עליהם כח חיצון מאיים בשם "הצפצוף". ג'סי נאלצת להילחם בהם. היא עושה זאת באמצעות חפצי כח שהיא מוצאת ברחבי הבית ונעזרת בהם.

מקור חפצי הכח בעולם העל-טבעי של "קונטרול" הוא יונגיאני. אובייקטים מקבלים את כוחם מהערך המיתולוגי שלהם – המשמעות שלהם בתת-מודע הקולקטיבי. אקדח יכול להיות גם חרב, הוא מייצג את הכח של אלימות, כספת נותנת את הכח של הגנה, מקרן שקופיות את היכולת לעבור בין עולמות.

אבל "קונטרול" הוא משחק פסיכולוגי במובן רחב הרבה יותר. התשובה לחידה איתה פתחתי טמונה בהגדרה נוספת למילה "סוכנות", שהיא "היכולת לפעול באופן עצמאי". המשחק עוסק לא רק בנסיון לשלוט באחרים, אלא בשליטה עצמית. ג'סי נמצאת בתהליך של התמודדות עם עברה ולקיחת אחריות על חייה. כדי לעשות זאת היא תצטרך לאמץ את תפקיד המנהלת כדי להתמודד עם המשבר, ואת תפקיד שוליית אב-הבית, כדי לנקות את הבית העתיק ביותר משלל שיקוצים שהתיישבו בו.

תמונה מתוך משחק המחשב "קונטרול" // Control, פיתוח: Remedy Entertainment, הפצה: 505 Games

תמונה מתוך משחק המחשב "קונטרול" // Control, פיתוח: Remedy Entertainment, הפצה: 505 Games

המשחק לוקח אותנו דרך השלבים השונים במאבק שלה. הוא מתחיל בתור משחק אימה. ג'סי חמושה רק באקדח אל מול בניין בו פועלים כוחות גדולים ממנה בהרבה. האויבים הזוהרים בגוון כתום חולני, עריכת הסאונד המדהימה והארכיטקטורה המאיימת, כולם יחדיו מייצרים מצב ותחושה של לחץ מתמיד. אני לא יכולתי לעמוד ביותר משעת משחק ביום נתון.

אלא שככל שג'סי מתמידה, כוחה בבית גדל. כשג'סי מצליחה להדוף את האויבים שלה במידה מספקת, היא יכולה להשתלט על נקודה מסוימת בבית, שהופכת לנקודה בטוחה ומסודרת. עם הזמן, היא מתחמשת בעוד ועוד כוחות. לאט-לאט סוגת המשחק משתנה מאימה לפעולה. ג'סי הופכת לסופר-גיבורה המסוגלת לעוף ולשגר חפצים בכוח המחשבה. כל אותם כוחות עוינים לא נעלמו, אבל כעת יש לה את הכלים להתמודד איתם. מלבד זאת – היא מוצאת בני-ברית שיכולים להנחות אותה, ומתקרבת ליעדה הסופי.

המסע של ג'סי ב"בית העתיק ביותר" מזמין התבוננות בבית שלנו. כולנו מצאנו את עצמנו בבתים שעברו תמורה. במקום לשרת אותנו כמקלט בסופו של יום, הבית הפך לסביבת העבודה, הפנאי, והמנוחה. המחיצה בין החוץ לפנים קרסה. הטרנספורמציה הזו חוללה כאוס בבית. חפצים שנועדו ליציאה החוצה איבדו את שימושם. מקומות פנויים הוסבו למקומות עבודה או משחק לילדים. הכלים היפים שהוצאנו מאז ומעולם רק עבור אורחים, העלו אבק.

למשחקי מחשב יש את היכולת המיוחדת להפוך אותנו לגיבור/ה ולהעביר אותנו תהליך, יחד איתם. לשחק בתור ג'סי פירושו לעבור במידה מסוימת את החוויות שג'סי עוברת, וזהו תהליך של התמודדות עם הכאוס, מציאת סדר חדש ואפילו גיבוש תחושת עוצמה מתוך המאבק.

ג'סי מאיצה בנו להתמודד עם האתגר – לקחת את שני התפקידים, תפקיד ניהול הסוכנות לצד תפקיד שוליית אב-הבית – לעשות סדר בבלגאן – הפיזי והמנטאלי – ולהחזיר את תחושת השליטה בחיינו.